Jag ÄR ju inte massör...

Igår var det dags för min bokade massagetid hos en ny lokal massör. Det är skönt att få lite massage mellan varven då jag själv jobbar med samma sak. När jag kom möttes jag av hundskall, vilket inte är vanligt på en praktik och inte ska förekomma heller. Kvinnan hejar snabbt samtidigt som hon talar upprivet i telefon. Hon säger i förbifarten att jag ska gå in, ta av mig och lägga mig på britsen, hon släpper inte telefonen utan håller den i andra handen. Jag får själv ta initiativet till att ta i hand. Hon fortsätter prata och jag lägger mig. När hon är klar kommer hon in och frågar allmänt om vad jag behöver. Jag säger att det är främst nacke och axlar och den biten. Hon pratar på om att hon förstår och tycker samhället suger. Sen börjar hon massera. Lägger minst 15 minuter på övre del av axlar, samma grepp hela tiden, lite på ryggen också. Hon har ingen aning om vem jag är då hon inte tagit några uppgifter, alltså personnummer eller frågat om jag äter medicin eller liknande.
Jag frågar allmänt hur det går för henne, då hon är relativt ny i området. Hon svarar och sedan är det tyst. Jag slappnar av och massagen är helt ok om än lite ensidig.
Sedan är det dags för framsidan, hon tar ben och även lätt på armar och händer. Jag frågar vilken utbildning hon gått och hon svarar. Mitt i allt tar hon upp vad som hänt hennes hund på förmiddagen och säger att hon är alldeles skärrad av det och jag tycker så klart det verkar hemskt, men jag är inte där för att höra på det. Jag vill slappna av.
När det är klart försvinner hon ut, kommer tillbaka med vatten, men talar inte om att det är klart. Jag får fråga om jag kan klä på mig. Hon torkar inte av oljan, utan jag får ta på kläder alldeles oljig och gå ut till henne för att betala. Där sitter hon och bläddrar i sin telefon. Hon ställer sig upp och säger med hög röst; Är du massör!? Ja, svarar jag, hur så? Jag kände det på mig, säger hon. Jaha, men det ser ut som du kollat på mitt namn, säger jag och pekar på telefonen. Varför gör man det? Misstänksam mot kunden, konstigt. Jag tyckte du svår, säger hon och jag stelnar till och tittar på henne, samtidigt som jag ska trycka koden för att betala. Det blir tyst och jag undrar vad som händer. Jag hade aldrig kunnat med att gå på massage till en konkurrent/kollega, säger hon och rycker på axlarna. Ursäkta mig, vill du att jag ska betala eller? frågar jag med en något spänd ton. Ja, ska du inte det? Eller går ni till varandra gratis här i Kinna!? Jag trycker in koden och undrar om det är dolda kameran.Hon står här och kritiserar sin kund som betalar 500 kr för en massage bara för att kunden har massage som yrke. Jag gick dit som mig själv för att få hjälp och blir behandlad som en, ja, jag vet inte vad. Bland det sista hon säger är; jag inriktar ju mig främst på tjejer och går nu en kurs i gravidmassage. Jag svarar bara, jaha och tar i dörrhandtaget. Hon avslutar med; jag hoppas du inte är alltför missnöjd.jag vänder mig inte om utan går ut genom dörren, chockad och besviken och hoppas i mitt stilla sinne att hon snabbt stänger sin praktik.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii