Storstädning, kropp och sinne...

De flesta rynkar på näsan och drar sig undan när det kommer till storstädning. I varje hus eller lägenhet finns det en källare eller förråd där vi placerar saker vi inte använder för tillfället. Det kan vara julsaker, ljusstakar och påskgrejer, kylboxar, men även gamla minnen hamnar ofta där i mörkret och mögeldoften. Där ligger bilder, gamla böcker, ett och annat klädesplagg från det ljuva 80-talet eller ännu längre tillbaka för en del. Vad gör de där? Samlar damm och tar plats. De tar inte bara plats i förrådet utan även i huvudet och kroppen. Varje gång jag kommer tänka på något för länge sedan, så finns det alltid någon liten sak sparad. Inte alltid, men ofta. Jag håller på att skriva en bok om mitt musikliv och då har jag letat fram en massa urklipp och fotografier för att minnas bättre.

Under 2010 till 2011 skrev jag en bok på tvåhundrafemtio sidor med utgångspunkt från min uppväxt. Det tog på krafterna att skriva den. Jag känner samma sak nu när jag går tillbaka i tiden. Det blir jobbigt, men självklart finns det många ljusa och fina minnen. Jag gjorde slag i saken och gick ner till förrådet och röjde rejält i allt skräp och fick ihop en stor hög med grejer jag ska göra mig fri från. Det blir som när jag gjorde lumpen och var ute på övning i en vecka utan att få duscha ordentligt. Man är skitig ända in på kroppen, skit som sitter fast, svett som luktar allt annat än rosor och musklerna värker av allt klättrande och bärande. Av med kläderna, in i en varm dusch och på med schampo, duschtvål och tvätta, tvätta, tvätta. Stå i duschstrålen och bara vara i tio minuter och känna ett lugn och renhet. Torka torrt, fixa håret, deo och en liten dust av parfym och så kliva i helt nya kläder, helt nya.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii