Tillbaks till det härliga...

Det är väl så att de flesta av oss längtar efter goa grejer, i alla sammanhang. Antingen det har med mat, sol eller sex att göra. Ja, det finns ju fler sammanhang, så klart. Pratstunder man haft med någon eller några, som betyder något här i livet. En fikapaus ute på stan och härlig atmosfär. Så fort det har varit gött, så vill man tillbaka. Jag vill det i alla fall. Få uppleva saker om och om igen, sådana som är bra då alltså. Det är inte så lätt att förnimma någon direkt skön känsla, av något som inte skett. Bläddrade i min egen bok idag och där finns det upplevelser jag aldrig skulle vilja komma tillbaka till, men det finns många som jag önskar kunde få liv igen. Nedan kommer ett utdrag ur boken och den som inte får en go känsla av detta, ja, då undrar jag...


"Vi har lagt tomatskivor på ett annat litet fat och efterrätten, i form av två flottiga wienerbröd, ligger på en guldtallrik. Hela världen är samlad på ett och samma ställe. Allt kretsar just nu kring frukostbordet som står mitt på en illgrön, daggbeströdd gräsmatta, i ett sommarlandskap, inringat av pampiga tallar och granar. Lupiner och rosor tävlar om uppmärksamheten och känslan och njutningen när jag biter i det nybakade brödet, som jag försett med en ansenlig mängd bordsmargarin och kryddost, går ända från nackhåren, ner till tåspetsarna och minnesbanken jublar över insättningen. Jag förstår nog inte vidden av det som händer, men jag kan ana att om jag tänker på detta någon gång i framtiden så kommer jag förmodligen att få en klump i halsen.
”Visst är det gott”, säger jag och tittar frågande på Karl.
Han blinkar till svar, då han precis tar en klunk kaffe och inte kan svara muntligt.
”Vad ska vi göra sedan?” undrar jag samtidigt som jag brer en smörgås till.
”Vet inte. Vi får väl göra i ordning och bädda upp först. Kanske vi kan bada.”
Jag skulle kunna sitta här hela dagen, men då får vi köpa nytt smör för det kommer rinna bort i värmen som är på väg. Till slut är det bara wienerbröden kvar och till det vill jag ha kaffe. Karl tittar frågande på mig även om han vet att jag dricker det ibland. För säkerhets skull lägger jag i tre sockerbitar och häller i en skvätt mjölk. Kaffe och wienerbröd innan klockan åtta på morgonen, ja jävlar. Min värld är underbar."

Utdrag från Midsommarprinsen av Anders Blom

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii