"Hösta"

Vid en ovanligt trevlig sms-konversation, igår, eller om det var i förrgår, fick jag för mig att sammanfatta eller snarare sammanfoga höst och mysa, vilket blev hösta. På Västgötska kan det också betyda, slänga, kasta, men då stavas det hôsta. Förresten, sms i detta fall betyder Så Mysigt Så.
Det börjar ju dra åt det hållet nu, känns det som. Liite annan luft, solen har ändrat läge, från min balkong sett och en del bruna och orange löv virvlar runt på gatan.
Inget fel med det alls. Skönt med årstiderna faktiskt. Hösten är dock speciell. Det blir mörkt fortare och en aning kallare, men samtidigt blir det mysigt. Värmeljusen plockas fram och en o annan lampa får sprida lite ljus i lägenheten. Maten blir också annorlunda, lite mer kryddor, mustigare, varmare och värmande. Vinet skiftar karaktär, från det fräscha rosévinet eller det immiga Reisling, till tyngre, röda stämningshöjare. Filtar letas fram och en extra kudde placeras i soffan, att luta sig mot, om nu tv skulle få för sig att sända något underhållande.
Har jag missat något...? Ja, det är alltid trevligt med sällskap. Då ska vi se var fan jag lade telefonen...så ska jag nog få till lite "höstande", ska ni se :)


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii