För glädjen...

Genom nästan alla mina år i livet har jag haft musiken som följeslagare. Jag har skrivit låtar av alla de slag. Riktigt dåliga låtar, men också många som skulle duga i större sammanhang.
På 90-talet deltog jag i Artist i Borås två gånger med egna låtar. Jag vann inte någon av gångerna. Jag gick vidare och blev taggad att skriva fler låtar och sedan dess varit med i radio åtskilliga gånger och fått spela mina egna låtar. Jag har haft flera band och vi har spelat på alla möjliga ställen och även där framfört egna låtar och fått applåder för dem. Det värmer otroligt mycket och det gör att jag fortsätter. Visst har jag följt Melodifestivalen och klagat över bidrag och jag har också varit i kontakt med Björkman och diskuterat vem som får vara med och skriva musik i de sammanhangen. Jag har fått svar och accepterat det. Nu skriver jag mer musik än någonsin och är ute och spelar och folk blir glada och applåderar vår musik. Ambitionen är att just göra det. Spela och skriva musik för att jag tycker så mycket om det. I år fick tre av våra låtar plats i Svensktoppen Nästa. Det var fantastiskt. Då betyder det att låtarna funkar och gillas.
När man deltar här så finns det regler att följa och det är ju bra, annars hade det inte funkat. Vi framförde ett eget bidrag och två andra gjorde våra två andra låtar. Vi hade gärna stått bakom och kompat de andra, men enligt reglerna fick vi inte det. Det accepterade vi och var glada att få vara med. Ingen av våra låtar gick vidare, men det spelar ingen roll. Vi har stått på stora scenen, spelat vår egen låt, fått applåder och fått tre stora reportage i olika tidningar. Det är fantastiskt. Självklart skulle det vara roligt att kunna leva på musiken, men det är inte vårt huvudmål. Det är att vara till glädje för andra. Alla som skriver musik eller utövar  konst av något slag gör det främst för att tillfredsställa sina egna behov att uttrycka sig. Om någon annan blir berörd så är det en stor bonus och kan således ge både ära och pengar i förlängningen.
Samarbete är ett sätt att öka glädjen. Om en person har talang för texter och en annan för melodier så är det ganska smart att jobba tillsammans. Det är väl därför det brukar förekomma fler än ett namn under bidragen i Mello.
Vi deltog i Svensktoppen Nästa på lika villkor. Reglerna sa så, men i debatten som skulle dra igång visade på något annat. Det är ingen tävling på liv och död. Det är ett nöje och en glädjespridare. Vi har själva haft åsikter om röstningen och påpekat detta för ansvariga och de har säkert försökt att göra det bästa av situationen. Ingen är för mer än någon annan i den här tävlingen.
Bitterhet ger ingenting utan omformar sig ofta likt en bumerang och kommer tillbaka när man minst anar. Det säger jag av egen erfarenhet. Att sätta mig själv på höga hästar och uttrycka mig plumpt är inte min melodi. Jag skulle aldrig köra över deltagare i en tävling och påstå att de andra minsann ändå inte har en chans att vinna. Det är som när Leif GW Person påstod att Camilla Läckberg inte kan skriva deckare. Precis lika dumt. Jag vill fortsätta skriva och framföra musik och kommer att göra det också. Kan vi göra det tillsammans så kanske vi lyckas ännu bättre. Var glad för talangen du bär på och gör det bästa av den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii