Är vi så olika...

Fan vad trött jag blir. Vad är det för skillnad på oss människor, egentligen? Inte någon.
Vi har fötts på olika platser på det här klotet, det är det enda. I grunden är alla lika. Vi har lika många ben i kroppen, samma antal muskler och samma sammansättning av mineraler och grundämnen. Språket har vi fått från våra förfäder och platserna vi kommer ifrån. Det är så det är bara. Av någon eller några anledningar, så har det skapats olika religioner. Där börjar eländet. Det finns en kraft som skapat allt det vi har. Det är vad forskare har kommit fram till. Visst är det en form av eufori man känner vid tanken på hur allt gick till och vad allt kommer ifrån, men behöver vi göra det till vårt på olika sätt. Hitta på en form av kraft att se upp till, konstigt. Vår hjärna är för bra, helt enkelt. Vi tänker och skapar våra problem själva. Vi intalar oss att vi är bättre än någon annan och sedan försöker vi övertyga andra att det verkligen är så. Det är gudarna som krigar mot varandra, som de gjorde förr i tiden. Tor och Oden och allt vad de heter. Människan har gjort sig själv till verktyg för att fortsätta kampen. Kampen om vad? Jorden? Det finns ju bara en jord och nu är det så att vi alla bor här tillsammans. Hitta den skyldige till det om du kan. Om jag har mörkt eller ljust skinn, om jag talar ett språk som du inte förstår eller om jag råkar komma från en del av världen där mat och pengar inte finns i den mängden som behövs, är jag då inte en människa? Varje dag pratar jag med folk som talar mitt språk, men ibland förstår de ändå inte vad jag säger. Vad ska jag göra då? Banka dem i huvudet med något hårt? Skärp oss världen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii