Lever Elvis?

I mitt förra inlägg skrev jag om att vi alla är lika och borde kunna komma överens. Det finns alltid andra krafter som spelar in och jag funderade lite på det. Det kom en kommentar och en jämförelse med Imagine, Lennons fina låt och att den texten skulle betyda något helt annat än vad som är skrivet. Återigen gäller det våra olika religioner. Bibeln är en samling med olika berättelser och det är en massa personer som nedtecknat olika händelser eller uppenbarelser. Bibel betyder ju bok eller skrift och sedan har det ändrats till den heliga skrift. Vad som känns konstigt, tycker jag, är att alla dessa berättelser är sprungna ur inspiration från just en sådan kraft eller tro, som jag nämnde innan. Ingen vet om det har hänt eller är påhittat. Dessa män har blivit inspirerade av andra män, osv. Därefter har det formats historier kring hur den perfekta världen skulle kunna se ut. Ett rike. (här kan vi även dra en parallell till en annan man, med de drömmarna. Ni vet vem.)
En person vågade prata lite högre än andra och fick för sig att de profetior som han hört, att det snart skulle komma en "räddare", nog måste föras vidare på ett bra sätt. Han utnämnde sin syssling till talesperson och denne tog uppdraget på allvar och till slut trodde han på allt han hörde och förde detta vidare. Återigen är det inspiration vi talar om. Han blev politiker och skapade ett partiprogram utifrån rykten, sägner och berättelser från omgivningen. Han ville så klart också ha en perfekt värld. Hans folk var sedan länge förtryckta och inte mycket värda, då försöker man självklart resa sig och visa att man minsann duger. Detta höll inte så länge och mannen ifråga blev dödsdömd och senare upphängd på ett kors. En tid efter hans död, så påstår sig människor ha sett honom, levande. Återigen, ingen vet om det är sant. Det kan ha varit någon som var väldigt lik honom, någon som sett på långt håll, någon som bara hört några prata om det. Vi har hört berättelser i nutid om att Elvis också lever. Senast visades det bilder från när Michael Jacksons kropp flögs iväg med helikopter, att det rörde sig under filten. Lever han?
Teorierna om 9/11 är uppe i svindlande antal och det fortsätter komma böcker om händelsen. Var och en får tro på vad de vill. Detta är mina tankar. Jag inspireras också till olika saker av andra. När det gäller musik, så har jag många källor. Det handlar mest om att det känns i kroppen, tror jag. Min mormor var en stor källa till inspiration och är fortfarande. Hon sjöng massor med religiösa sånger, men det var för att det var fina melodier oftast.
Hon tyckte inte om när jag svor och vi läste alltid aftonbön innan vi gick och lade oss. Hon var sund, helt enkelt. Det finns ondska och det finns godhet och det finns i alla människor, antingen man tror på något eller inte. Det är våra tankar som avgör vad som kommer ur våra munnar och vad som gror i hjärtat. Strävan är väl att alltid tänka gott om allt och alla, men det är svårt och därför är världen som den är. Dock är en sak helt säker. En människa föds inte ond. Det finns heller inga deprimerade små bebisar.

Allt börjar med en idé och går vidare till fantasier. Man önskar och spekulerar och formar sin egen lilla värld. Det som inte finns kan man hitta på. Tycker man riktigt mycket om det man hittat på, så syns det och andra blir nyfikna, men för den skull betyder det inte att det passar dem. Därför är det också så att det finns olika läror, t.ex. inom medicinen, men i grunden är allt likadant. Det är bara olika sätt att behandla på. Det är samma när det gäller religion. Folk påstår att det finns olika gudar/tro och att just deras är den bästa och mest trovärdiga. Hur är detta då möjligt? Jo, de som känner att en viss gud/tro inte passar dem, de inspireras till att hitta på en ny. Och det finns alltid två sidor av allt. Säg att främre delen av min hand är handflatan och andra är baksidan. Du vill ha min framsida och jag skär av den till dig. Vad har jag fortfarande kvar? En fram och en baksida. Du envisas och blir arg och tycker inte jag förstår, så jag skär av mer framsida. Vad har jag kvar? Jo, en framsida och en baksida. Så det går alltså inte att säga att just det här eller det här är det rätta. Vad får jag om jag väljer det här, jo en baksida, men också en framsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii