Valtider och J.Å...

Blä, säger jag då. Efter klockan tio igår, så var det inte något direkt att se på i tv. Jag zappade lite och hamnade till slut på utfrågningen i Tv4. Partiledarna satt i ett rum och blev intervjuade en och en, innan de fick traska iväg till en annan studio, där utfrågningen skulle äga rum. Det var en otroligt fjantig reporter i första rummet som försökte vara rolig och lättsam. Det gick sådär.
J.Å var först ut på mattan och fick frågor om både det ena och andra. I de allmänna frågorna från 5:e klass, så erkände han att hans hjärna inte fungerade riktigt. Han ser alltid ut som han snott äpplen och med minen, "jag har inte gjort nåt" Uppspärrade ögon för att inte avslöja hur han känner och mår.
Han pratar alltid i jag-form när det frågas om partiets mål och mening och blir glad när han får frågan om vem som ska bli nästa statsminister. Då svarar han snabbt sitt eget namn och flinar. Eller, ja, jag tror han flinar, men ansiktet ser likadant ut hela tiden. Han pratar också om Kalle Anka, vilket är lite gulligt. Det pratas om barn också och han är ju nybliven pappa. Hans parti tycker att alla barn ska ha en mamma och en pappa och alla andra versioner av en familj är otänkbart. Han tänker då inte på de som inte Kan få barn, att de kanske vill inseminera eller adoptera. Är det då två av samma kön, så går det inte för sig. Partiet hade minskat med 1,5% eller nåt och jag hoppas det minskar med minst 8 till.
Det som sägs är bara bortförklaringar och saker som man inte kommer ihåg eller minns eller vet. Dock blir han väldigt pressad, utan att de frågar vad partiet egentligen vill.
Alla partier vill och vill och de lovar hej vilt. Jag tror inte på ett smack av det de säger. Det är bara ett spel för galleriet. Vänsterpartiet är väl för fina när de säger att de inte ska tjäna mer än 20.000 kr efter skatt och lägger därför en stor del av lönen i partikassan, herre jösses, så redigt då.
Jag blir så trött. Jag har röstat. Det gjorde jag första dagen, men inte på något parti.
Men du som har eget företag ska väl rösta på det och det. Nej, det ska jag inte. Jag kan ha en åsikt på egen hand och vad det gäller mänskliga rättigheter, vem som får ligga med vem, var man får vara i världen, hur man ser ut och vad man heter, det kan inte ett enda sketet parti ändra på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii