Arbetssökande...

Det var en artikel om just detta i Aftonbladet. Jag fick liknande känsla när jag själv var på Arbetsförmedlingen för någon månad sedan. Killen det stod om, anklagade AF för att bryta mot grundlagen, då de kräver rapport om de jobb man söker. Får de inte det, så blir man av med ersättningen. Jag har hört många historier om folk som går till AF och går därifrån utan minsta hopp. När jag gick dit, efter att ha lagt ner någon timme på att skriva in mig på deras hemsida, så möttes jag av nonchalans. Två personer stod och småpratade bakom en dator och skulle "bara" göra klart något först innan de ens kunde säga hej...
Jag hade tur att slippa vänta i mer än tio minuter på att få komma in. Det kommer en liten tjej gåendes över golvet och tar sikte på knappen för numren. Med en knappt hörbar röst säger hon mitt nummer. Jag var redan framme i stort sett och tar tag i en hand utan minsta energi och hon nästan viskar, hej och välkommen, vi kan ta ett rum här borta och pekar. Mötet slutar precis som jag trodde. För tillfället har vi inget jobb inom det område du passar in och vi kan inte göra så mycket mer just nu. Nu är du inskriven och du får själv fortsätta att hålla ögonen öppna, men jag anser att du inte kommer ha några problem med att hitta ett nytt jobb. Ok, det lät ju bra, men var det inte förmedlingen av jobb jag var på? Hade jag velat prata med någon om vad jag redan gör och kan, så hade jag lika gärna kunnat sitta ner och prata med älsklingen. Jag fattar inte vad alla de människorna gör där på dagarna. Pratar skit och fördriver tiden. Mina barn har samma erfarenhet och de är riktigt "pissed" på fömedlingen, helt meningslöst är det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii