Var kom det ifrån..?

Jag har en gammal skrivbok här hemma, den har tillhört min mormor. Där har hon skrivit dikter, i mängder. Många är andras verk, men de flesta är hennes egna. Alla skrivna för hand, i skrivstil. Det är en sådan där klassisk svart skrivbok, men den är omsluten av ett läderfodral. Mormor skrev alltid, hon gick omkring och gnolade på visor, spelade faktiskt gitarr också. Det fanns alltid ett citat tillgängligt vid fester och födelsedagar, trevligt och roande. En gång var vi ute på utflykt, jag, mormor och morfar och då diktade hon ihop ett par verser om mig. Jag har det papperet kvar fortfarande, det ligger i min plånbok, det skrevs -78. Så frågan är väl redan besvarad; från mormor, så klart. Och det tackar jag särskilt för. Det som en gång var ett taffligt plinkande på gitarr, har nu utvecklats till något  ganska bra. Välskrivningen i skolan, där jag alltid hade högsta betyg, kanske inte syns idag, men orden kommer ut i alla fall och har bildat sånger som jag har fått glädja andra med. Tack Rut!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii