Lingonsylt...

Från det jag var liten, till nu, så har jag en förkärlek till just lingonsylt. En del undrar om jag är riktigt frisk när jag frågar efter det vid en måltid, en måltid som kanske för vissa inte berikas av en stor sked med lingon. Självklart finns det mat som inte behöver det, men väldigt många rätter får en extra glans. Det finns självklara rätter, som blodpudding, men även till en god rödspätta, fiskpinnar, potatisgratäng med kött. När det gäller fiskpinnar, bör det också finnas en gräddfilsås, som man lite käckt blandar med lingonsylten. Passar även till havregrynsgröten eller vilken gröt som helst, faktiskt. Även pommesfrites smakar gött tillsammans med det röda guldet. Det finns ju de som har ketchup till det mesta, så varför inte sylt. När jag i unga år jobbade som plåtslagare/chaufför, så fanns det en kille där som tog ketchup på gröten, varje frukost. Då föredrar jag nog lingon :)



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii