8 timmar

En arbetsdag, brukar innefatta denna mängden timmar, oftast. Hur brukar det kännas? Hoppar du upp av glädje inför att avverka alla de här timmarna? Nja, några av er gör säkert det, men merparten blir bara trött av tanken, så fort klockan ringer och skränar på morgonen.
Igår var det lördag och när klockan ringde, ja, den hade jag ställt, så var det med ett leende jag klev ur sängen och ställde mig i duschen. Att le för mycket när man duschar är inte bra, då en kallsup lätt kan få till en hostattack. Jag klarade mig från kallsup och det hade inte varit en kallsup heller för den delen, då jag vill ha det gott och varmt när jag duschar.
Frukosten slank ner och kläder plockades fram och tjoff sa det, så var klockan halv tio. Det var nu den så kallade dagen började :) Och vilken dag sen då. Underbart väder, nära 20 grader varmt och en blå himmel som den värsta sommardagen. Tick, tack, tick, tack, så började timmarna gå. Äppelkaka och vaniljsås, blommor och svampar. En ovanligt lugn stadskärna, några få strosande människor. Scenen var nerplockad, men minnena surrade runt alldeles intill och förstärktes ytterligare av en doft i min närhet. Lunch med skratt och historier, varvat med sällsynt värme, inte bara från solen, som letade sig in genom fönstren. Tick, tack, fler timmar ramlade iväg och en filt plockades fram, termos med kaffe och Ballerina kex i en ryggsäck. Sol, gräs och en livs levande dröm. Tjoff, sade det igen och till slut hade åtta timmar dragit förbi. En tomhet infann sig. Var klockan verkligen redan halv sex? Jag såg ut genom fönstret, såg en låång skugga, men upptäckte att jag log, igen.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii