Självhjälpsböcker i all ära...

Jag har säkert läst mer än femtio olika böcker i den genren och alla har samma grundtanke och filosofi. Sedan är det upp till varje författare att sätta sin prägel på innehållet. Just därför kan det ta sin tid innan rätt bok, hamnar i kundkorgen, i bokhandeln. Texten måste kunna prata på ditt språk för att det ska få någon effekt. Det är som med lärare. Ibland fattar man inte vad de säger, medan övriga gruppen förstår precis. Nästa bekymmer med böckerna är att omsätta det som står i handling. Det är det svåraste. Även om dessa kloka böcker finns där det ska göras business, så gör de ingen nytta om de inte "används". Det Allra största bekymret är, vad ska jag bli? Var har jag fokus? Gör Du det du vill eller gör du det du gör för att du måste? Kan du helt ärlig säga att du brinner för ditt jobb? Jag själv har haft musik som hobby sedan början på 80-talet, det vill säga ganska länge. Varje gång jag spelar, skriver texter eller lyssnar på musik, så mår jag otroligt bra. Ibland får jag till och med gåshud av musiken, antingen jag gjort den eller någon annan. Det har nog aldrig hänt att jag blivit "trött" på det, ni vet som man kan bli ibland och säga; fy fan, vad det är tråkigt och hålla på så här och så sucka ända nerifrån tårna. Jag vet inte hur många gånger jag själv sagt det, på andra jobb jag haft och hur många jag hört säga det i min närhet. Lik förbaskat går vi dit och kör en dag till, men det är Inte att brinna för det man gör. Jag har en känsla i kroppen som pockar på och den blir mer och mer framträdande. Jag vet faktiskt inte om jag har fokus på rätt grejer. Jag beställde en bok förra veckan och jag kan säga att den pratar mitt språk. Dessutom blir det varmare och varmare, i trakten av den där känslan, som ligger och lurar. Kan undra jag...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii