Mörkrädd, är det ok?

Nu tror jag faktiskt att det spårat ur fullständigt vad det gäller saker o ting, som har med våra religioner och hudfärg att göra. Idag stod det att läsa i en av dagstidningarna, att en liten pojke inte fick vara pepparkaksgubbe, i det kommande luciatåget. Vad fan är det som händer? De skulle heller inte servera pepparkakor, för att någon eventuellt skulle ta illa upp. Av en pepparkaka? Jag fattar inte hur man kan tänka på det viset. Orsaken var att lärarna vill peka på skillnaderna, de specifika skillnaderna. På detta sättet gör man verkligen ett problem som egentligen inte finns. Nu lär de barnen, att om du ser en människa som har en annan hudfärg, då ska du vara försiktig, typ. De leder in barnen på en väldigt farlig stig när det gäller det fria tänkandet. Flera kommentarer om det här, på bland annat FB, pekade på alla möjliga "ironiska"liknelser och bara att läsa dem, kan jag idiotförklara denna, dessa personer som gjort detta uttalande eller tänkt dessa tankar högt. Nu får ni väl för tusan ge er. Bruna kläder i skolan, hur blir det med det? Blodpudding, vad är det för färg? Bruna bönor!? Tron på sin religion kan vara väldigt stark och det är ofta den som ställer till det. Men som många andra saker i samhället, så suddas också den ut mer och mer och de traditioner vi har i Sverige är ju bara just traditioner. Den moderna ungdomen anammar inte alltid föräldrarnas tro så djupt. Jul och Påsk är ju bara mathelger och kommersiella dragplåster numera. Tror inte gemene man tänker på varför vi firar jul. Skolan är duktiga på att hålla den delen levande och det tycker jag är bra. Spelar ingen roll var man bor, jag tycker man borde följa de traditioner som finns. Skulle jag flytta till ett annat land, då fick jag väl anpassa mig till det. Allt det här med rasistiska påhopp eller andra dumheter, som att granska allt som sägs och görs i alla sammanhang, det har nått sin gräns nu, tycker jag. Hur skulle ett antal personer med mörkare hudton reagera, om de satt i ett rum tillsammans med en person med ljusare hudton, som talar om att hon/han är mörkrädd? Kan det misstolkas? Är det verkligen så på ytan nu? Passa varje ord, i alla sammanhang. Låter väldigt läskigt, tycker jag.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii