Inspiration

Blocket ligger framme och jag springer iväg för att hämta en penna, samtidigt som tvätten hänger på tork. Spotify står på, än så länge, lite ny musik kommer ur högtalarna. Medan jag står i köket hör jag något i låten som går, hjärnan går igång och registrera vad det var, en låt i låten...
Kakan som står i ugnen börjar ge ifrån sig en trevlig doft som letar sig genom lägenheten, väcker ytterligare inspiration. Jag var på väg ut i köket och har redan två låtar på gång. Det gäller att smida medan järnet är varmt, eller hur säger man. Om jag skulle smida något varje gång något kommer till mig så skulle det se ut som en smidesutställning här... det gör det, men i stället för järnsaker så fylls papper efter papper med text... och musik. Vissa dagar kommer ingenting och andra, precis som idag, så är det som en vind som blåser in genom fönstret och lämnar över en gåva att föra vidare. En doft, ett ord, en människa, är alla inspirerande. Människor är särskilt inspirerande, inte alla... vissa mer än andra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii