Tack för kaffet... eller.

När alla ärenden på stan var avklarade, stövlade jag iväg till Ahlins, eller Ica City, för er som inte är så gamla... för att inhandla ett paket kaffe, som sinat därhemma. Jag är ingen stordrickare av denna dryck, men en och annan kopp blir det och det är alltid trevligt att ha att bjuda på. Väl inne i butiken letade jag mig fram till hyllan med det svarta guldet, som det ibland benämns. Stod en stund och funderade, men föll så småningom för Gevalias Elbrygg. Såg också att det fanns koffeinfritt i samma märke. Lät ju spännande. Kollade paketet och mycket riktigt, med någon unik metod lyckas de få bort koffeinet, det stod så. Ja, ja, kan väl vara kul att prova. Tog det sistnämnda och gick mot kassan. När det var min tur slängde den unga kassörskan upp en skylt, om att vi hjälper er i nästa kassa. Jag tittade extra snällt och fick bli expedierad, trots det. "Det blir 43 kr". "Nja, 39 kr stod det på hyllan" sa jag bestämt. "Jasså, konstigt? " Och så började hon knappra på kassan och ringa i telefonen, efter någon som kunde kolla. Mig litade hon inte på, hm. Han som kollat, kom tillbaka och sa, jo, 39 kr kostar det. Jag hade fått växel tillbaka vid första betalningen och skulle nu få 3 kr till. Hon var så snabb med kvitton hit o dit, jag fick skriva på och sedan hoppade hon av stolen och försvann från kassan. Jag tog kaffet, det lilla kvittot och en liten sån där fryspåse att stoppa paketet i och sedan gick jag. Väl ute kändes det konstigt... min växel... mina 3 kronor...
De låg nog tryggt i den lilla silverskålen för växelmynt, kan jag tänka mig. Det viktiga var att jag påpekade priset :) och kaffet smakade bra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii