"Egenkligen"

Hur är det med språket nu för tiden? Satt framför tv:n igår kväll och vid flera tillfällen dök ovanstående "uttryck" upp. En del av den äldre generationen påstår att detta beror på alla datorer och telefoner som vi pillar med, hela dagarna. Jag är nog mer tveksam till det. Chattarna kortar ner språket och till en viss del även telefonerna, Men, dessa maskiner är ju hyfsat smarta och rättar det vi skriver. Dyker inte ordet upp rättstavat, så blir det ett rött streck under. Dock kan det bli en del roliga sms, om man missar att läsa igenom det, innan man skickar :) Så hur kan det bli så här då? Jag kan inte minnas att någon sa "egenkligen" när jag var liten och vad betyder det, för ordet finns ju inte, inte på detta sätt i alla fall. Det finns ett ord till som en del missuppfattar och det är situation, där det råder någon slags dialektal gräns, verkar det som. I Stockholmstrakten är det mer utbrett och där låter det; "sittation". Helt otroligt. Vad jag kan fråga mig här då är, hur uppstod den här sittationen egenkligen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii