Trångsynt

Det måste vara tråkigt att vara sån. Att ha en åsikt om något kan väl vara ok, det har jag själv, men att ha en åsikt utan att ha provat det man har en åsikt om...
En del väljer att tro på En viss sak och när man diskuterar med dem, så är det det enda de tror på. De kan mycket väl ha läst på och även utövat, varit nära eller på något annat sätt införskaffat sig kunskap om denna specifika sak eller ämne. Att vara så trångsynt att det går ut över andra, det är inte bra. Framför allt vuxna, som kanske har trista erfarenheter av vissa saker, överför gärna detta på barnen. Läskigt att åka båt, innebär inte alltid att det hänt något otäckt, utan det kan lika gärna vara den egna uppfattningen om att det kanske gungar lite för mycket för ens egna smak och då blir det jobbigt. Detta förmedlas med stor övertygelse till någon som aldrig åkt båt. Det är klart att den personen drar öronen åt sig och tar tåget i stället, där det nu går att göra så :)
Ibland blir det mer en princip. Nä, jag ska aldrig skaffa ett Facebook konto, för då blir jag sittande där och jag bryr mig inte om vad folk äter till middag. De ser bara så långt näsan räcker. Man missar så mycket om man är tjurskallig och begränsar sitt sinne. Politik är en sån sak. Det är Bara ett visst parti som gäller. Religion, likadant. Fotboll likaså. Du kan inte överleva på enbart potatis, även om det är nyttigt, du behöver hela kostcirkeln för att må bra. Likaså med sinnet, det behöver näring från olika håll för att må bra. Öppensinnig, det är bra, prova!





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii