Njutning

Det finns många sätt att njuta på. Jag kom att tänka på just en sak. En upplevelse.
Det här är ett utdrag från min bok Midsommarprinsen,  som jag skrev för ett par år sedan och för mig är det njutning. Det finns många sätt som sagt, men håll till god med detta så länge ;)


Jag ligger kvar en stund och gosar ner mig i täcket en stund till. Karl snusar på, i sin säng och gör inget väsen av sig. Fåglarna är som tokiga utanför och håller världens konsert för alla skogsinvånarna. Till slut kliar det så mycket i benen att jag blir tvungen att stiga upp. Jag går ut i köket och drar upp persiennen och möts av en underbar morgon. Jag kikar på den blåa klockan som hänger över spisen och den har bara hunnit till kvart i sju.
Jag smyger försiktigt till ytterdörren och tar på mig mina skor och vrider om låsvredet. Det knäpper till i låset och jag vänder mig om och tittar in i rummet om Karl vaknar till, men han ligger som en död sill och snarkar. Jag skjuter upp dörren och den doft av ängsblommor, dagg och solvarm sommar som möter mig, skulle bli en försäljningssuccé om den gick att få in i en burk. Jag går nedför de tre trappstegen och går ut över en av gräsmattorna och bort till skogskanten för att slå en morgondrill. Tygskorna blir alldeles fuktiga på ovansidan av all dagg. Koltrasten som sjöng så vackert igår har redan börjat sin aria efter nattens vila. Jag tar ett djupt andetag och känner mig svävande.
Jag pinkar på ett gäng lupiner som står alldeles i närheten och på deras blad har det samlats små daggdroppar som glittrar i regnbågens alla färger utav solljuset. Det är så vackert så det gör ont.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Lunch med Ledin också...

Den nakna kocken

Ta iiii